neděle 28. ledna 2018

O houbičkách

Před časem jsem shlédl výborné video o potenciálu hub pro ochranu životního prostředí, doslova "6 způsobů, kterými houby mohou zachránit svět".

To mě inspirovalo ke dvěma věcem - objednal jsem si knížku Paula Stametse Mycelium Running a konečně se pořádně pustil do čtení jeho další publikace, kterou mám už dlouhá léta, ale jejíž přečtení jsem dříve vzdal.

Ačkoliv na profi pěstování nemám a patrně asi ani nebudu mít zázemí, přesto jde o výbornou a inspirativní četbu. Snad mě jako vášnivého houbaře motivuje na výpravu do lesa i mimo obvyklou sezónu za méně obvyklými úlovky.

Autor se věnuje houbám celoživotně a kromě obecných rad pro pěstování se podrobně věnuje i podrobným radám pro pěstování mnoha konkrétních a velice užitečných druhů. Mnohé z vyjmenovaných druhů lze pěstovat ve venkovním prostředí s pomocí naočkování koupeného substrátu, pokud si ho nedokážeme opatřit sami, což asi bude případ většiny lidí.

Mezi těmito druhy bych rád vypíchl několik, které mě  zaujaly ve větší míře:

Žampióny - právě pro jejich známost a oblíbenost - vedle kladných účinků  (enzymy brzdící aromatózu způsobující rakovinový růst) se můžeme dočíst i o negativních: obsahují hydraziny,  z nichž až 80% rakovinu naopak může způsobit. Obsah těchto látek  lze snížit pouze dlouhodobou tepelnou přípravou - až 4 hodiny.

Takže co se mě týče, mé nadšení ze žampionů poněkud opadlo, byť si nemyslím, že bych jich snědl až tak moc, aby to působilo problémy. Určitě mám i mnoho nezdravějších zvyklostí. :)


Hnojník obecný   

 Penízovka sametonohá

Líhovec moučný 

 Houževnatec jedlý

Hlíva ústřičná

Lesklokorka lesklá 

Trsnatec lupenitý

Choroš oříš

Outkovka pestrá

Korálovec ježatý

Pro zajímavost také:

Psilocybe cyanescens

Psilocybe bohemica

Část z těcho hub roste i v ČR, všechny lze za použítí vhodných postupů a dostatečného zázemí pěstovat, některé jsou v přírodě ohrožené. Zbytek je v knize. Osobně mě velice zaujal smrž obecný, tuto houbu zrovna moc dobře komerčně pěstovat nejde, o to zajímavější má chování.

Přikládám fotografii z  torza jabloně, které bylo nakonec umořeno stříhacími zásahy, snad by mělo jít právě o Outkovku pestrou. Ale 100% jistý si tedy nejsem. :)





Koho by zajímaly podrobnější a úplné informace, toho odkazuji přímo na knihu. Opravdu stojí za přečtení.









Žádné komentáře:

Okomentovat