úterý 5. září 2017

Dvojité rytí a brambory

Během srpna jsem strávil mnoho času odpočinkovými aktivitami, kultura, cyklistika, turistika. Takže zahrada byla z mé strany poněkud zanedbávána. I přes to, že na zahradě trávím čas rád, vůbec toho však nelituji. Rozhodně to  byl jeden z nejlépe strávených měsíců za hodně dlouhou dobu, především začátek a konec měsíce. :)

 Nyní ale zpět k práci, tento víkend jsem se pustil do sklizně brambor. Brambory byly velmi rané červené a polorané žluté. Obě odrůdy jsou velmi chutné, nicméně polorané přinesly výrazně vyšší výnos.

Tak velký, že se o něj musím podělit.  Po letech, kdy jsem záhony připravené metodou dvojitého rytí, používal jen na česnek, dýně a cibuli, jsem konečně vyzkoušel i jiné plodiny, cukety a brambory. O cuketách však jindy.

Zpět k bramborám - zasazeny byly ve dvou řádcích v záhonu o ploše cca 30 m2.* Polorané vyšly na cca 18 m2 při výnosu 56 kg, tedy z m2 lehce přes 3 kg brambor. S ohledem na to, že byl záhon především v pozdní fázi velice zaplevelený a vůbec jsem se o něj nestaral, se domnívám, že zde jsou ještě značné rezervy.

Odhlédnu-li od plevelu, jediné větší potíže s brambory, které jsem zaregistroval, byly, že poloraná žlutá odrůda už začínala v době sklizně trpět na hnilobu, pár kg jsem díky tomu asi ztratil, ale jinak to bylo v pořádku. Jistě, řádili i slimáci, ale připadá mi, že oproti prvnímu pokusu byli docela milosrdní. :)
 
Pokud bych proti plevelu zakročil mulčováním a použil v záhonu tři řádky místo dvou, dalo by se dostat s výnosem i přes 4 kg z m2, možná až k 5 kg a to už je hodně zajímavé i s ohledem na časovou náročnost metody. Sice to všechno zabere spoustu času, na druhou stranu uspoří hodně, hodně místa. A představa, že si v pohodě dokážu vypěstovat dostatek brambor pro celou rodinu na nějakých 100 m2 se mi docela líbí. :)

Prozatímní celkový výsledek u sklizně brambor je 93,5 kg, z toho  37,5 kg červených a zbývá mi ještě pokusný záhon, kde jsem pro změnu vsadil na povrchové sázení s pokrytím mulčem. Popravdě od toho mnoho nečekám, ale přes metrák se dostanu skoro na 100%, což na první rok vážnějšího pěstování není špatné.

Brambory z úspěšného záhonu byly sázeny do již kultivované půdy, která prošla třikrát procesem dvojitého rytí. Jaro, podzim, podzim. Při podzimní kultivaci byl do půdy zapraven hnůj o váze přibližně 20 kg/m2. První sezóna proběhla s česnekem, druhá sezóna začala až 1.5. zasazením brambor do dvou řádků.

Bohužel až pozdě mi došlo, že bych mohl zvážit i výtěžnost jednotlivých keříků - pro zjištění potenciálu. Příští rok, bude-li čas, se určitě polepším, aspoň u části jednoho testovacího záhonu.

Co si pamatuji a co mohu odhadnout.

U jednotlivých keříků polorané odrůdy se mi dařilo dobýt v průměru 6 - 10 kusů brambor solidní velikosti. Největší exempláře měly kolem 250 gramů. Některé keříky měly výrazně přes deset kusů brambor, nejvíce asi 17. Což je dle mého názoru z jednoho zasazeného bramboru více než solidní výsledek.

Počítám-li správně, pokud by takovýto výsledek nebyl stropem, ale průměrem, dostaneme se při použití 3 řádků do metrového záhonu při rozestupech cca 30 cm na potenciální výnos přes 30 kg! z m2, což v zásadě odpovídá údajům uvedeným v Jeavonsově knize How To Grow More Vegetables...

Je to reálné? Ač to vypadá na první, ale asi i další a další pohledy neuvěřitelně, nemůžu po letošní zkušenosti takové údaje jen tak shodit ze stolu.

Když jsem viděl brambory pod jednotlivými keříky vyskládané od těch cca 25 cm, což byla hloubka zasazení, až těsně pod povrch půdy, vypadalo to velice přesvědčivě.

Potenciál k takovým výnosům by při této metodě opravdu mohl být. Nehledě k tomu, že polorané brambory jistě nejsou nejvýnosnějšími možnými odrůdami, pozdní dají pravděpodobně z m2 ještě o něco více.

Nejzajímavější přirozeně je to, jak malé plochy  záhonů je zapotřebí  při použití této metody pro vypěstování dostatku potravin pro jednoho člověka. Jistě není ideální žít jen o bramborách. Také bych to nikomu neradil, nicméně výživnost brambor a snadnost pěstování je neoddiskutovatelná a i když je dvojité rytí velice namáhavou činností, věřím, že těch pár záhonků by si dokázal obhospodařit i méně zdatný člověk.

S ohledem na charakter výsadby je na této metodě nejnáročnější dobývání, takže doufám, že se mi podaří sehnat nějaký lepší nástroj na ruční sklizeň brambor, než klasické rycí vidle. :)


Každopádně jsem celý pln nadšení a očekávání do dalších let testování a výsledků. :).

Ilustrační fotografie:



zahrnuto 1.5.2017
osázeno 1.5.2017



sklizeno 2.-3.9.2017













*Celková plocha osázená bramborem činí kolem 65 m2. Cca dalších 16 m2, co bylo v první části pozemku - zde však bez čerstvého vyhnojení a pak dalších cca 15 m2 pod mulčem, opět bez hnoje.


Žádné komentáře:

Okomentovat